Daňové přiznání a bezúplatné plnění (dary)

Jelikož jsem z nějakého důvodu musel podat Přiznání k dani z příjmu fyzických osob (Daňové přiznání), namísto klasického Prohlášení poplatníka daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti (Prohlášení), věnoval jsem letošnímu zúčtování daní větší pozornost než obvykle. Kromě jiných věcí, mě tam zaujala jedna položka - Bezúplatné plnění (dar). Proč bych to tam měl uvádět? Kolik můžu za darované peníze dostat zpátky? Za jakých podmínek?

V podstatě by to člověku mělo být jasné po přečtění §15 odstavce 1. Zákona o daních z příjmů. Stačí darovat 1000 korun a můžu to uplatnit. Ale co když jsem obdaroval dva subjekty, každý po 500? To mi z toho jasné nebylo. To důležité k vysvětlení je však uvedeno ve slovech „úhrnná hodnota bezúplatných plnění“. Takže opravdu mohu jednotlivým subjektům dát méně než 1000 Kč a uplatnit tuto částku při zúčtování daní.

Toto bylo pro mě podstatné a chybělo mi kdekoliv na internetu vysvětlení, jak to je, jelikož každý názorný příklad počítal jen s tím, že jsem obdaroval jeden jediný subjekt. Kdyby tomu tak bylo, tak si takových darů mohu uplatnit minimum. Jenže ve chvíli, kdy tam můžete dát souhrn, se situace zásadně mění. Vezměte si, kolik má člověk přes rok příležitostí na něco přispět: podpora nevidomých, postižených, vodící psi, nenarozené děti, umírající lidé... Kolik jen člověk potkává těch všech brigádníků z kasičkami v ulicích? Ve výsledku to klidně tu tisícovku dohromady může dát. A což teprve věřící, kteří dávají peníze do kasičky v kostele?

Aby bylo možné Nezdanitelnou část základu daně, do které se dary řadí, uplatnit v Daňovém přiznání nebo v Prohlášení, je potřeba od obdarovaného subjektu získat potvrzení o přijetí. Většina subjektů tato potvrzení posílají automaticky, pokud ovšem ví komu. Takže v případě kasiček na ulicích či v budovách máte smůlu, jelikož je váš dar anonymní. Proto je v těchto případech výhodnější použít bankovní převod (hotově to ale určitě půjde taky) a zažádat daný subjekt o zaslání potvrzení o přijetí.

Díky Zákonu o daních z příjmů si tedy můžete od státu nechat vrátit zdaněnou část příjmu, kterou jste předali dál formou Bezúplatného plnění, což je tedy 15% z dané částky. Minimální výši uplatnitelného daru známe, ale je tam maximum? Ano. Je to 15% ze Základu daně, což by měl být součet vašeho ročního příjmu.

Zákon hovoří jasně, takže pro mě z toho plyne - nebát se darovat, ale snažit se upřednostnit jmenovité dary před anonymními. A taky to, že půjdu za účetní naší farnosti zjistit číslo účtu, ať si můžu za příští rok zúčtovat daně i za peníze pro farnost :-)

Komentáře

  1. Také si na větší dary necháváme vystavit daňové potvrzení :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu